Utilizarea AI în orele de biologie?
Cum pot fi utilizate eficient instrumentele AI, în cadrul lecțiilor de biologie?


De la apariția boților AI cu aplicabilitate în educație, mulți specialiști s-au arătat înfricoșați de efectele devastatoare pe care le-ar putea avea asupra elevilor sau studenților, în procesul de învățare. Și dintr-un anumit punct de vedere, îngrijorarea este de înțeles. Aplicațiile AI par a veni în sprijinul celor care vor să depună un efort minim, dar să aibă rezultate imediate, iar procesele de învățare, înțelegere, imaginație sau gândire critică sunt viciate. Știind cât de cât cum funcționează aceste mașinării, nu mă dezic să explic elevilor că le pot utiliza. Când vrei să-ți validezi rapid o informație pe care o știi deja, ChatGPT este foarte util (răspunsuri rapide la întrebări precum - Care este organitul celular implicat în formarea fusului de diviziune dintr-o celulă eucariotă? Ce reprezintă o floare hermafrodită? În ce zonă anatomică se află femurul?). Din fericire există și softuri prin care poți verifica dacă un text este conceput de o persoană sau cu ajutorul inteligenței artificiale, chiar și după zeci de reformulări. Cei de la BioClass/MedClass care oferă materiale elevilor dornici de a fi admiși la medicină, au realizat botul Dante. Acesta îți răspunde fidel la orice întrebare legată de biologie, chimie sau fizică, având drept resursă, bibliografia de admitere, dar și alte resurse de încredere, bazate tot pe bibliografie. Utilizarea în exces a unui astfel de instrument încetinește anumite procese cognitive, însă folosit doar pentru verificare sau ca o părere extra, este de un real folos.
Am solicitat la un moment dat unor elevi de clasa a VIII-a, să realizeze un eseu de minim 300 de cuvinte, în care să-și imagineze că sunt oameni de știință și trebuie să descrie lumii ce invenție au făcut. Putea fi din orice domeniu - inginerie, tehnologie și IT, biologie, chimie, fizică, mecanică, putea fi o descoperire din domeniul farmaceuticii - vreun leac pentru o formă rară de cancer, vreo invenție prin care să produci curent electric prin scindarea moleculei de H20 sau poate o plantă care poate face fotosinteză fără a depinde de lumină. Indiferent ce idee ar fi descris, chat GPT putea oferi răspunsuri prea întortocheate, din știri sau rapoarte științifice, care ar fi depășit nivelul de cunoaștere al unui elev. Chiar dacă s-ar fi inspirat, intervenea etapa de selecție și reformulare a textului generat. Tot eram câștigat. Deși, le-am precizat că pot utiliza AI pentru inspirație, mulți au venit cu adevărate compuneri, în care se vedea clar procesul de analiză și gândire ale unui elev de gimnaziu.
De multe ori, răspunsurile AI utilizează un limbaj vag, ce se îndepărtează de ideea centrală a interpelării. Aici intervine măiestria celui care solicită răspuns. De exemplu, la un moment dat am solicitat elevilor să afle rapid diferența dintre vertebrate și nevertebrate. Imediat au răspuns că e vorba de coloană vertebrală. Da, însă nu este complet. Hai să întrebăm botul celor de la Microsoft, Copilot, să vedem dacă are și alte informații. Putem scrie așa: ”Sunt elev în clasa a IX-a, am discutat până acum despre animalele nevertebrate la lecții, însă acum discutăm despre animalele vertebrate. Știu deja că principala diferență ar fi legată de coloana vertebrală. Mi-ai putea oferi mai multe detalii?”. AI este o unealtă utilă pentru a afla răspunsurile la multe dintre întrebările lor, însă este totodată important să o folosească responsabil și să nu ne bazăm exclusiv pe ea. Este întotdeauna o idee bună să facem propriile cercetări și să verificăm informațiile primite de la ChatGPT cu cele ale profesorului, dintr-un manual, dintr-un tratat, o enciclopedie sau o altă resursă bibliografică de încredere. Mai mult, putem menționa procesoarelor AI că ceea ce au furnizat este eronat sau are nevoie de îmbunătățiri, atunci când sunt sigur de informația științifică.
Căutam zilele trecute niște analogii pentru o prezentare și nu găseam nimic pe Internet care să se potrivească textului. Am întrebat softurile de inteligență artificială (Copillot Microsoft, Leonardo, MagicSchool AI, Pixlr, GenCraft, DeepAI, botul de la Canva etc.) și am fost surprins de ce îmi pot oferi pentru ideile mele. Am cerut o imagine în care celulele stomatice din epiderma frunzei să fie ca două uși culisante care se deschid și închid și o imagine în care doi cromozomi sunt prinși de filamentele fusului de diviziune, ca două rufe prinse de cârlige, pe o sârmă. Iată ce a ieșit. Foarte sugestive, unice și utile. Conceptul AI poate fi de mare ajutor, dacă știi ce și cum să cauți. Voi ce părere aveți?






Cu ajutorul învățării automate (Machine Learning), cum este de pildă ChatGPT se pot produce linii de cod HTML, analize financiare, poezii și cântece, compuneri și eseuri despre aproape orice subiect, rezumate ale unor texte științifice complexe, redactarea unui text pe baza unui videoclip inserat, creare de imagini, servicii de asistență clienți bazate pe chat, predicții informate, sfaturi personalizate și răspunsuri la aproape orice întrebare. Totul pare a fi extraordinar!
De ce resping unii specialiști în educație integrarea AI în școli? Trebuie o atenție sporită, așa este, pentru că de multe ori, intervențiile AI pot oferi informații complet eronate ori rupte de contextul întrebării, iar mulți utilizatori le pot prelua și utiliza ca atare. Noi suntem cei care trebuie să analizăm informația generată de algoritmul AI și să o adaptăm în funcție de propriul context. Pentru a avea un rezultat optim, efortul depus în punerea întrebării va fi direct proporțional cu efectul obținut în urma analizei ChatGPT. ChatGPT caută în mai multe resurse, din mai multe limbi. Într-adevăr cantitatea de text în limba engleză din materialul de instruire este mult mai mare. Poate fi util să executăm interogările în limba engleză și apoi să traducem rezultatele așa cum dorim.

