Săptămâna verde...în clasă
Idee ce poate fi implementată în cadrul programului ”Săptămâna verde”, într-o zi mohorâtă, în care nu poți merge în exteriorul școlii.


Programul Național ”Săptămâna verde” propus de Ministerul Educației din România dorește să susțină în școli educația privind un stil de viață sănătos, sustenabil și să conștientizeze elevii asupra propriului comportament privind mediul înconjurător. O idee minunată...în esență. Cum o putem implementa ? Neavând ce ne trebuie, și mai ales când ne trebuie, multe idei rămân în așteptare. Pentru excursii tematice, deplasări în afara localității care necesită bani, se apelează de multe ori la asociații ale părinților sau sponsorizări ad-hoc. Și acolo lista de documente e luuungă, trebuie avizată și contrasemnată de-ți vine acru, iar de multe ori parcă preferi liniștea și comoditatea. Fără o linie de finanțare viabilă, multe activități se desfășoară în clasă sau în perimetrul școlii și se rezumă la banale prezentări, tăieri de hârtie colorată și saci menajeri. Ce am putea face totuși, în clasă, dar care să nu se rezume la un monolog al profesorului pe tema colectării deșeurilor sau a colorării unor fișe despre coșurile de gunoi? Ce activități am putea desfășura în clasă, mai ales dacă perioada aleasă pentru acest program este una nefavorabilă meteo, fără posibilitatea unor deplasări în exteriorul școlii?




Îți prezint, așadar, o activitate pe care eu am implementat-o în acest an școlar, într-o zi tare ploioasă, în care n-am putut ieși cu elevii în parc sau la pădure pentru identificat specii de plante și animale. A trebuit să găsesc rapid o alternativă, cu materiale puține, de impact, care să placă elevilor și mai ales să urmărească dezvoltarea unor competențe. Am găsit prin casă un microfon (dar tu îl poți înlocui cu orice altceva - un tub de antiperspirant, de exemplu, sau o sticlă de apă etc.), l-am înfășurat într-o cutie de carton incripționată cu titlul activității ”Radio EcoNatura” și am început să prezint elevilor mei pașii de urmat. Pare că și există un post de radio cu această denumire, inițiat de o asociație non-guvernamentală care realizează online emisiuni radiofonice și prezintă știri despre mediu. Tu poți denumi cum dorești: Radio Bio VIII (sau cu orice alt număr, ce indică numele clasei), Radio Clorofila sau Radio Verde, de exemplu.
Având planificat cu aceeași clasă o activitate mai mare, de 2 ore, am împărțit programul. În prima oră, fiecare elev a trebuit să își asume rolul de redactor, schițând 5 întrebări de pus colegilor la un ulterior ”interviu”. Pe o foaie de hârtie, fiecare și-a notat o scurtă prezentare a sa și a cauzei și apoi setul de întrebări (Bună ziua, domnule X. Sunt elevul Y, din partea Radio Bio VIII și realizez un material despre pescuirea ilegală. Dvs. în calitate de responsabil al acestei zone piscicole protejate, ce ne puteți spune despre acest fenomen? Ce măsuri juridice puteți lua pentru a stopa acest fenomen? Ați avut incidente de pescuire ilegală în ultima perioadă? (...) Vă mulțumim pentru timpul alocat!).
Pentru a avea știri cât mai diverse, tu îi poți grupa pe teme: 2 elevi vor scrie despre impactul poluării apelor din localitate, 2 elevi vor concepe un set de întrebări despre risipa alimentară de la un restaurant cunoscut din oraș sau de la un hipermarket, 2 elevi vor concepe un set de întrebări pentru un pădurar care se confruntă cu tăierea ilegală de lemn etc. A urmat etapa în care, pe rând, fiecare a devenit reporter și apoi intervievat. Dacă i-ai grupat adineaori, își vor cunoaște bateria de întrebări și deci, vor fi cât de cât pregătiți în răspunsuri. Însă naturalețea și răspunsurile spontane sunt cele valoroase. Dacă timpul îți permite, poți chiar urmări secvențe din reportaje TV realizate profesionist - https://www.youtube.com/watch?v=VP_xIyRPSEE.
Alături de cei 2 elevi implicați, avem nevoie obligatoriu de un alt operator/cameraman care va trebui să filmeze sau să înregistreze audio scena. Cu videoclipurile colectate, urmează etapa a doua a programului - redacția de știri. Materialul primit de pe ”teren”, trebuie șlefuit. Elevii trebuie să asculte acum videoclipul întregistrat și să îl redacteze, oferind un titlu sugestiv, explicații la persoana a III-a și replici ale celui intervievat. Partea aceasta pare mai complicată, într-adevăr, și o recomand pentru elevii de liceu. La o clasă de mate-info chiar se poate monta o știre video, cu burtieră, logo și toate cele, un video jurnalistic ce poate rula pe holurile școlii, pentru ca și ceilalți colegi să afle cauza lor.
N-o să meargă totul ca pe roate, însă te asigur că deși pare ceva banal când citești, dacă totul e făcut cu dăruire și explicat cu măiestrie pedagogică, elevii vor fi câștigați. Vor fi timpi morți pe alocuri, unii nu vor avea idei, alții nu vor avea curaj să fie filmați, unii se vor bâlbâi când vor răspunde la întrebări, deși le-au văzut și și-au construit idei, unii nu vor interacționa deloc, însă, încearcă. Vei auzi cum un microfon poate să genereze râsete și replici spuse cu maturitate în gândire, vei vedea cum elevii vor lucra în echipă pentru un scop comun și vei observa că unii elevi, deși nu sunt buni la biologie, sunt extraordinari la altceva. Adu biologia în contexte reale și vei fi uimit de feedbackul primit.
Dă-mi de veste dacă ai implementat și tu această idee și spune-mi ce ai obținut!

