Integrarea inteligenței artificiale în predarea biologiei
Ce rol are tehnologia în predarea biologiei? Iată câteva idei/oportunități de învățare profundă și creativă pentru profesorii care își doresc ceva nou în domeniul educației
În era digitalizării, impactul tehnologiei asupra sistemului educațional devine din ce în ce mai evident. Tehnologia nu doar că transformă modul în care predăm și învățăm, ci și cel în care evaluăm cunoștințele elevilor. În special în domeniul biologiei, integrarea instrumentelor tehnice/digitale permite o abordare mai dinamică și interactivă, facilitând înțelegerea conceptelor complexe.
Folosirea tehnologiei în predarea biologiei aduce multe avantaje. Prin intermediul aplicațiilor, platformelor educaționale și a bibliotecilor RED, elevii pot explora structuri și procese biologice, pot simula experimente și lucrări de laborator sau vizualiza structuri celulare 3D, într-un mod pe care metodele tradiționale nu îl pot oferi. Aceste resurse nu doar că îmbunătățesc procesul didactic, dar contribuie și la aprofundarea cunoștințelor, dezvoltarea unor noi competențe și construiesc un mediu eficient de învățare. Având acces la informații actualizate și diverse surse de învățare, elevii devin mai bine pregătiți să înțeleagă complexitatea mecanismelor biologice. Platformele bazate pe inteligență artificială pot analiza performanțele elevilor, oferind feedback personalizat și recomandări pentru îmbunătățire. Acest fapt permite adaptarea ritmului de învățare la nevoile individuale ale fiecărui elev, crescând astfel eficiența procesului educativ.
Trebuie să recunoaștem că suntem bombardați zilnic în ultima vreme de inteligența artificială. Această forță invizibilă este în jurul nostru, mereu activă. De la o simplă căutare pe Internet până la jocuri online, IA ne ghidează pașii, ne ”traduce” gândurile, ne oferă răspunsuri la întrebări pe care nici nu știam că le avem. În timp ce ne bucurăm de aceste beneficii, trebuie să fim conștienți că fiecare interacțiune cu tehnologia lasă în urmă o amprentă digitală.
Cadrele didactice trebuie să se adapteze noilor schimbări și sunt chemați să devină pionieri ai noii ere. Ei trebuie să își cultive o înțelegere profundă a acestei tehnologii, să învețe să lucreze cu date, algoritmi și automatizări, valorificând schimbarea, inovarea, cu spirit critic și etic.






MATERIALUL PREZENTAT
În cadrul webinarului ”ROLUL TEHNOLOGIEI ȘI AL INTELIGENȚEI ARTIFICIALE ÎN PREDAREA BIOLOGIEI” oferit de Corint Educațional, din 7 aprilie 2025, am prezentat o serie de platforme și aplicații utile pentru predarea biologiei, bazate în special pe inteligență artificială.
În cadrul acestui eveniment au participat:
IULIANA TANUR, profesor de biologie la Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” din Ploiești, mentor, formator, expert POSDRU, autor de manuale și de auxiliare școlare
LUMINIȚA CITREA, profesor de biologie, Inspector școlar la ISJ Bihor
ADELIN STANCIU, profesor de biologie la Liceul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, autor de auxiliare școlare, membru Merito, fondator al platformei Profu' de bio.
Am descoperim împreună cum putem integra inteligența artificială în procesul de predare-învățare, am prezentat aplicații de vizualizat structuri anatomice cu realitate augmentată (AR) sau realitate virtuală (VR), am discutat despre utilizarea AI ca instrument complementar în evaluarea elevilor și am aflat ce presupune interdisciplinaritatea biologie-informatică, prin utilizarea bazelor de date genetice, în bioinformatică.
LINKURI UTILE ALE PLATFORMELOR PREZENTATE










Urmărește activitatea extinsă
Inteligența artificială reprezintă apogeul tehnologiilor digitale, aducând în discuție, de foarte multe ori, cât de eficientă este această abordare în sistemul preuniversitar de educație. Când se generează texte banale sau științifice într-un dialog cu instrumente bazate pe AI și se obțin răspunsuri interesante, plauzibile (uneori banale și eronate), de fapt ne vedem pe noi, cu realizările și limitele noastre, dar vopsite într-o altă formă.
Se consideră că peste maxim 10 ani (Istrate & al., 2025), resursele educaționale deschise bazate pe inteligență artificială vor oferi parcursuri inedite de învățare. Competențele includ crearea, utilizarea, găsirea, partajarea și rafinarea RED și vor face parte din cadrele de competențe pentru predare și învățare la nivel local, național și european. Între bibliotecile europene RED se va realiza o conectivitate. La momentul de față, bibliotecile RED nu sunt tocmai compatibile sau cel puțin nu au aceeași înțelegere în ceea ce privește utilizarea resurselor - în timp ce unele reiau clasificarea resurselor pe criterii funcționale și tehnico-digitale, altele fac un pas mai sus pentru furnizarea de etichete standardizate pe utilizarea lor pedagogică. În plus, programele din diferite țări europene nu au aceeași structură, același conținut, aceeași distribuție/același ritm, aceeași limbă. Va fi necesară o muncă imensă pentru a le armoniza până la o măsură utilizabilă. Pentru a rămâne viabile, depozitele și bibliotecile de RED ale viitorului se vor uni în mod continuu în rețele mai mari. Dezvoltarea comunităților de utilizatori va deveni mai importantă decât factorii tehnologici pentru adoptarea RED. Adevărata schimbare nu este neapărat în direcția tehnologizării, ci către o pedagogie a creativitățiii, o pedagogie a umanismului, o pedagogie a sensului.
Ceea ce am oferit pe site-ul profudebio.ro din anul 2024 reprezintă o viziune personală. Sunt publicate sute de prezentări suport, bine documentate, având conținuturile existente din manualele de biologie în vigoare, precum și informații suplimentare, scheme, diagrame, tabele și multe imagini sugestive.Utilizatorii (profesori, elevi sau pasionați de biologie) își pot evalua cunoștințele cu ajutorul testelor de evaluare și a resurselor digitale sau se pot inspira din activitățile postate pe blog. Dacă ești cadru didactic, îți vor fi utile în predare, iar dacă ești elev, te vor ajuta în învățare și fixarea cunoștințelor.
Important: Materialele publicate sunt mereu actualizate. Ele reprezintă viziunea proprietarului site-ului (prof. Stanciu Adelin), așadar sunt doar un reper, o variantă utilizabilă la școală sau în afara ei. Documentele sunt securizate, însă pot fi descărcate utilizându-se butonul dedicat. Ești rugat să respecți politica de copyright. Orice material descărcat și folosit trebuie să păstreze elementele de identificare (profudebio.ro), în caz contrar ele pot fi retrase de pe site. Documentele nu se reproduc sau copiază în alt context, fără acordul scris al proprietarului. Apreciază munca imensă depusă în conceperea materialelor și respectă recomandarea cerută.